کاهش هزینه های جذب مشتریان بالقوه

6 گام برای کاهش هزینه‌های جذب مشتری و وابستگی به گوگل ادوردز

بگذارید در همین ابتدا داستانی را با شما در میان بگذارم. کاهش هزینه جذب مشتری مربوط به سال 1997 می‌شود. زمانی که با نوجوانی دبیرستانی آشنا شدم که توانسته بود با حضور در رتبه نخست موتور جستوجوی آلتاویستا برای فروش پوسترهای بزرگ به صورت سفارش ایمیلی، کسب و کار خود را توسعه دهد.

وقتی آلتا ویستا، دو سال بعد استراتژی خود را تغییر داد و تبدیل به موتور جستوجوی جامع همراه با ایمیل و امکان خرید‌های اینترنتی شد؛ تجارت دوستم با شکست مواجه شد. آلتا ویستا استراتژی مرجع خود را در این روند تغییر داد و وبسایت فروش پوستر از رتبه 1 طولانی مدت به گمنامی در پرتال نتایج جستوجو رسید…

خب، برگردیم به درس مهم خودمان. هرگز و هرگز تنها به یک منبع ترافیک و منبع جذب مشتریان راغب تکیه نکنید.

اگر در حال حاضر و به شدت برای جذب بیشترین مشتری راغب به تبلیغات گوگل ادوردز و PPC (پرداخت به ازای کلیک) تکیه دارید، شاید گرفتار آنچه سخنران بازاریابی، مارکوس شریدن آن را ADS (AdWords Dependency Syndrome یا سندروم وابستگی به ادوردز) نامید، هستید.

در سال 2010 از او شنیدم که این اصطلاح را ابداع کرد و هنوز تا به امروز کاربرد دارد، چرا که بسیاری از صاحبان کسب و کارها دوست ندارند درس‌هایشان را راحت و با هزینه کم یاد بگیرند!

به یاد داشته باشید، “یک” در بیزینس بازاریابی آنلاین بیشتر از هر جای دیگر می‌تواند یک عدد بسیار غمگین و تنها باشد، بنابراین دوباره می‌گویم: هیچ وقت فقط به یک منبع ترافیک و مشتری راغب برای بیزنیس آنلاین خودتان تکیه نکنید.

خوشبختانه، درمان‌های راحت، بدون درد و بهبودی تدریجی برای ADS وجود دارد. من هرگز و هرگز توقف تبلیغات گوگل ادوردز را تجویز نمی‌کنم؛ به خصوص اگر تا به حال برای شما جواب داده است، اما از شما می‌خواهم منابع رسیدن به مشتریان راغب آنلاین خود را متنوع کنید، به این ترتیب هیچ وقت راه دلهره‌آور دوستم را دنبال نمی‌کنید.

در اینجا برای مبتدیان 6 گام برای کاهش وابستگی به گوگل ادوردز معرفی می‌شود؛ همچنین اگر این گام‌ها را دنبال کنید به شما امکان کاهش چشمگیر هزینه‌های جذب مشتریان راغب (Lead) را می‌دهد.

کارخانه پولسازی گوگل ادوردز - کاهش هزینه جذب مشتری

1- درآمدتان از بودجه فعلی تبلیغات کلیکی تان را افزایش دهید

ادوردز یک کارخانه پیچیده با صدها گزینه است که بسته به اینکه کدام یک را روشن یا خاموش کنید به روش‌های انجام یک چیز مشابه البته با نتایج و هزینه های مختلف منجر می‌شود.

تقریبا هر کسی با تمرکزی زیاد و قوی، درکی اساسی از وب مارکتینگ و مهارت‌های کامپیوتری می‌تواند یک کمپین تبلیغات کلیکی ترتیب دهد و آن را کمابیش به طور تاثیرگذاری اداره کند.

در هر صورت یک دنیا تفاوت بین دریافت ترافیک بیشتر برای وبسایت‌تان با یک قیمت معقول و افزایش جدی فروش‌تان با هزینه‌های حداقل وجود دارد. در هر بیزینس وابسته به بازاریابی، بین بقاء کسب و کار و موفقیت طولانی مدت تفاوت است.

بدون در نظر گرفتن آنچه ممکن است از اینجا و آنجا شنیده باشید، بازاریاب‌ها و صاحبان وبسایت حداقل یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند که در بیشتر قسمت‌ها فقط با سه حرف مشخص می‌شود: ROI. یعنی نسبت بازدهی بودجه ای که برای فروش یا جذب مشتری خرج کرده‌اید.

درست مثل اعتماد شما به مکانیک مورد علاقه‌تان برای افزایش بازدهی خودروتان است. برای افزایش کارایی کمپین‌های تبلیغاتی‌تان در گوگل ادوردز نیز بهتر است از تجربیات یک متخصص گوگل ادوردز بهره ببرید. جی ادز می‌تواند حدود 40 تا 50 درصد از بودجه مورد نیاز تبلیغات گوگل تان را کاهش می‌دهد؛ بدون اینکه حتی یکی از مشتری بالقوه تان را از دست دهید. اینگونه می‌توانید کاهش هزینه جذب مشتری را تجربه کنید.

استراتژی محتوا - یکی از راهکارهای کاهش هزینه جذب مشتری

2- استراتژی محتوای خود را بسازید یا درباره آن تجدید نظر کنید

همان‌طور که می‌دانید، تلاش برای رسیدن به رتبه های ارگانیک موتور جستجوی گوگل (سئو) با تغییرات مداوم الگوریتم‌های گوگل همراه است که خود چالشی به تمام معنا است، اما چیزی وجود دارد که گوگل همیشه آن را دوست دارد و آن محتوا است.

اما محتواسازی برای بسیاری از صاحبان وبسایت، مثل کسانی است که در خشکسالی، چشم به آسمان دارند و منتظر معجزه هستند. ساعت‌ها را صرف نوشتن، ویرایش و مصور کردن آن می‌کنند، تقریبا در هر جا که بتوانند آن را منتشر می‌کنند و منتظر می‌مانند ترافیک و فروش از آسمان بیفتد. این نوع “استراتژی محتوا” دستورالعملی برای شکست است!

اگر این موضوع به طور وحشت‌آوری برای شما آشنا است، مطمئن باشید تنها نیستید. تا 70% شرکت‌ها کورکورانه، بدون یک استراتژی محتوای ثبت شده برای راهنمایی آنها اداره می‌شوند.

محتوای پرمعنا و مرتبط، سلاحی درجه یک در انبار مهمات بازاریابی آنلاین شما است. بدون داشتن استراتژی محتوا، به سادگی می‌توانید بودجه سخت به دست آمده بازاریابی را هدر دهید!

حرف ما را باور نمی‌کنید، شاید به حرف گوگل که مواردی را به عنوان بعضی از موضوعات برجسته برای سنجش کیفیت کلی یک وبسایت فهرست کرده است گوش دهید: نوشتن در یک سطح کارشناسانه، محتواسازی بیشتر و به روز نگه داشتن محتوا.

از بهینه‌سازی صفحات هدف تا انتشار اخبار و فعالیت اجتماعی، برنامه‌ریزی محتوا و نوآوری می‌توانند مزیت رقابتی زیادی برای کسب و کار شما ایجاد کنند. هر دلار خرج شده در استراتژی محتوا، نوآوری و بهبود، ده برابر سرمایه‌گذاری شما در تبلیغات کلیکی ارزش دارد.

از کارشناسان موردعلاقه‌تان در بازاریابی آنلاین بپرسید، چطور می‌توانید قبل از اینکه سرمایه تان را در PPC به هدر دهید،‌ یک استراتژی محتوای دقیق بسازید.

سئو3- سئوی سایت خود را بهبود دهید

یکی از اصلی ترین روش های کاهش هزینه جذب مشتری سئو است. هنوز ارجاع‌های طبیعی (مانند نتایج ارگانیک موتورهای جستوجو) می‌توانند برترین منبع ترافیک سایت شما باشند.

اگر در گذشته بر روی سئو سرمایه‌گذاری کرده‌اید و چیز خاصی عایدتان نشده است، شاید به این دلیل است که از روشی سریع، کم ارزش و اغلب متقلبانه را برای انجام آن اقدام کرده‌اید.

زرنگ باشید، طعمه سئوی کم ارزش نشوید!

4- بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را تحت کنترل داشته باشید

هنوز تعداد زیادی از برندها، بازاریابی شبکه اجتماعی را برای بیزینس‌های آنلاین جدی نگرفته اند و آن را تنها ابزاری تکمیلی برای نمایش برند یا ارتباط با مشتریان در نظر می‌گیرند.

در حقیقت گوگل، هنوز در یکپارچه سازی ادوردز با بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق و مصمم نیست، برای مثال افزونه شبکه های اجتماعی برای تبلیغات گوگل (social ad extensions) در سال‌های گذشته کنار گذاشته شد.

از سوی دیگر، متخصصان بازاریابی آنلاین می‌توانند به شما کمک کنند یک مزیت رقابتی را برای تبدیل کانال‌های اجتماعی خود به ماشین‌های مقرون به صرفه ایجاد مشتری راغب به دست آورید و شما را از کارهای وقت‌گیر مدیریت ارتباطات آزاد می‌کند.

اما اولین چیزی که به آن احتیاج دارید، این است که هویت‌تان در تمام شبکه‌های اجتماعی را یک دست کنید. استراتژیک تبلیغاتِ یکپارچه برای صفحات وبسایت، پروفایل‌ها و صفحات رسانه‌های اجتماعی اغلب جدی گرفته نمی‌شود، اما می‌تواند به طرز چشمگیری نرخ تبدیل شما را بر اساس کیفیت برآورده کردن انتظارات بازدیدکنندگان‌تان تحت تاثیر قرار دهد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

همچنین لازم است بدانید رسانه‌های اجتماعی واقعا چگونه کار می‌کنند و به هر شبکه اجتماعی به عنوان یک کانال تخصصی مورد استفاده برای اقدامات ویژه بازاریابی نگاه کنید.

برای مثال، به جای اینکه تسلیم بازدیدکنندگانی شوید که بعد از دنبال کردن یکی از تبلیغات PPC شما هیچ کاری نمی‌کنند، یک استراتژی موثر بازاریابی در کنار بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایمیلی و پیامکی را دنبال کنید که می‌تواند واقعا با یک تاثیرگذاری مثبت و ماندگار از برند شما در ذهن مخاطبان به شما کمک کند. این کار مناسبی برای کاهش هزینه جذب مشتری است.

برای به حداکثر رساندن بهره‌وری شبکه های اجتماعی و ترویج تلاش‌های شما در حیطه بازاریابی محتوا، باید به طور جدی یک نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی اجتماعی، یک پلت فرم قدرتمند چند کاناله را در اختیار داشته باشید که به شما کمک کند استراتژی شبکه های اجتماعی خود را از ابتکار تا گزینش و معیارهای کلیدی گزارش‌ نویسی، بهینه سازی کنید.

5- همکاری با آژانس تبلیغاتی ادوردز برای حفظ عملکرد در طول زمان

همان‌طور که قبلا گفتیم، ادوردز دست کمی از یک کارخانه پیچیده ندارد. پس برای مدیریت این کارخانه بایستی افراد متخصصی را به کار گیرید. شما در عرض یک هفته می‌توانید ادوردز را یاد بگیرید. اما پس از آن می‌توانید یک عمر صرف تسلط بر ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خاص آن کنید.

یکی از مهمترین مسائل مربوط به تبلیغات گوگل ادوردز مدیریت بودجه و هزینه به ازای هر کلیک برای عبارات کلیدی مختلف است. تحقیق عبارات کلیدی، زمینه‌یابی رقابتی، تست، ایجاد صفحه هدف، طراحی تبلیغات مناسب و … هر یک مواردی هستند که بازخورد تبلیغات شما را طرز قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می‌دهند.

برای کاهش هزینه ها و رسیدن به نتیجه مطلوب با تبلیغات گوگل ادوردز پیشنهاد می‌کنیم با گروه متخصصی که تجربه بالایی در ایجاد و مدیریت تبلیغات ادوردز دارند همکاری کنید. جی ادز با داشتن بیش از هزار مشتری راضی در این زمینه می‌تواند برای افزایش اثر بخشی و کاهش هزینه های تبلیغات در گوگل به شما کمک کند.

6- قیف تبدیل خود را سر راست کنید

برای ارتقا نرخ تبدیل (با ورودی مربوط به عبارات کلیدی در کمپین های بهینه سازی شده تبلیغات گوگل ادوردز و نیز ورودی از نتایج ارگانیک جستوجو و …) بایستی قیف تبدیل را نیز بررسی و بهینه سازی کنید.

(در بازاریابی آنلاین برای توصیف مسیر ورود کاربرانی که از طریق سیستم تبلیغات اینترنتی و یا جستجو، وارد یک سایت تجاری شده و پس از مرور صفحات مختلف کاربر تبدیل به مشتری می‌شوند،‌ از عبارت قیف تبدیل استفاده می‌شود. دلیل این نام‌گذاری به این دلیل است که در هر مرحله که به مرحله تبدیل به مشتری یا فروش نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد کاربران کمتر می‌شود.)

بررسی آمار گوگل آنالیتیکس درباره لندینگ پیج هایی که بیشترین و کمترین نرخ تبدیل را به همراه داشته اند و نیز بررسی صفحاتی که بیشترین تعداد خروج مشتریان را دارند، اطلاعات مفیدی به شما ارائه می‌دهد.

به جای نگرانی در مورد کسب ترافیک بیشتر، باید مطمئن شوید سایت شما برای بازدیدکنندگان ‌مشکلی ندارد. عواملی که باعث از دست دادن مشتریان می‌شود را بیابید و برای بهبود تجربه کاربران تلاش کنید.

همچنین با پیاده‌سازی کمپین های بازاریابی مجدد (Remarketing) در گوگل ادوردز، کاربرانی که قبلا از سایت شما بازدید کرده اند را هدف قرار دهید و برای تبدیل آنها به مشتری و دریافت اطلاعات آنها تلاش کنید.

کمپین‌های فعال بازاریابی مجدد تبلیغات ادوردز به طرز فوق‌العاده‌ای در به یاد سپردن برند شما در حافظه مشتریان بالقوه کمک می‌کند. به یاد داشته باشید شما فقط برای کلیک‌ها هزینه پرداخت کنید و نه برای نمایش!

پیاده‌سازی برچسب‌های RLSA (لیست بازاریابی مجدد برای تبلیغات جستوجو) به شما درکی غیر قابل مقایسه با قبل، از روندی که خریداران آنلاین در وبسایت شما طی می‌کنند می‌دهد.

این پیاده‌سازی همچنین به شما کمک می‌کند هر مانع و مسئله متوقف کننده‌ای در سرتاسر روند تبدیل و خرید را شناسایی کنید و همچنین داده‌های مهم درباره تجربه کلی بازدیدکنندگان شما را جمع‌آوری می‌کند.

هنگامی که موانع را از راه بردارید، ابزار صحیحی را به کار می‌گیرید و بازدهی روند جذب مشتری راغب را افزایش می‌دهید، حالا کارها در شرایط استراتژی پیش روی مارکتینگ آنلاین خیلی روشن‌تر می‌شود و برای پیشرفت‌های بالقوه آینده راه ایجاد می‌شود.

آن موقع می‌توانید مطمئن باشید که روند تبدیل بازدیدکنندگان سایت شما به مشتری در مسیر بهبود مداوم بر اساس تعداد واقعی و هدفمند است.

این می‌تواند زمان خوبی برای فکر کردن به موضوعات نسبتا کم‌اهمیت‌تری باشد که می‌تواند بازده سرمایه شما را اصلاح کند، مثل طراحی مجدد وبسایت‌تان و کار کردن روی هر مسئله‌ای که مربوط به کارایی سایت شما می‌شود.

امیدواریم این 6 گام بتواند به شما برای کاهش هزینه جذب مشتری و افزایش نرخ تبدیل و نهایتا افزایش بازدهی بودجه تبلیغاتی کمک کند. برای دریافت آخرین مقالات جی ادز در خبرنامه فیدبرنر سایت عضو شوید.

24 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون از اطلاعاتی که قرار دادید

فوق العاده مثل همیشه
خسته نباشین

بسیار عالی. استفاده کردیم. همینطور با قدرت ادامه بدید.

بسیار عالی
ممنون

ممنون بابت این مطلب بسیار کاربردیتون.

سایتتون فوق العاده است

چقدر سایت خوبی دارین ممنون

چقدر عکساتون خوبه

خیلی ممنون بابت سایت و مطالب خوبتون

ممنون بابت پست خوبتون

فوق العاده بود. ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتید

خیلی خوب و آموزنده بود ممنون

ممنون مطلب مفبدی بود

فقط بگم فوق العاده بود. ممنون از شما

سایت خیلی خوبی دارید موفق باشید.

خسته نباشید

خیلی خوب و آموزنده بود ممنون

عالی هستید
مرسی از زحمتاتون

ممنون بابت این مطلب کامل و مفید
به نظر من بهبود سئو سایت خیلی مهم شده توی این روزا

خوشحالیم که مطلب برای شما مفید بوده دوست عزیز

بسیار عالی ممنون از مطلب جامع وعالی

از نظر مثبت شما متشکریم

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.