اصول سئو برای طراحی و توسعه سایت‌های موتورهای جستجو پسند

موتورهای جستجو در خزیدن و نحوه تفسیر محتوای موجود در سایت محدود هستند. یک صفحه از سایت ممکن است برای شما و موتورهای جستجو ظاهر یکسانی نداشته باشد. در این مقاله بر روی اصول سئو و جنبه های فنی طراحی صفحات وب تمرکز خواهیم کرد که برای موتورهای جستجو و انسان ها سازمان دهی شده اند.

محتوای قابل ایندکس در موتورهای جستجو

برای اینکه بتوانید در لیست نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتری داشته باشید، محتوای مهم شما باید به شکل فرمت متنی HTML باشد. فایل های تصویری، فایل‌های فلش، فایل‌های جاوا و سایر محتوای غیر متنی اغلب توسط خزندگان موتورهای جستجو نادیده گرفته می شوند و از نظر آن‌ها بی‌ارزش هستند.

راحت ترین روش برای اطمینان حاصل کردن از اینکه کلمات و عباراتی که برای بازدید کنندگان قابل مشاهده است، برای موتورهای جستجو نیز قابل دیدن می باشد، این است که آن ها را درون کد HTML در صفحه قرار دهید. سایر راهکارهای پیشرفته برای افرادی که به دنبال فرمت بندی و استایل های بهتر بصری هستند وجود دارد:

برای تصاویر خود متن ALT فراهم کنید: تصاویری که به فرمت‌های مختلف وجود دارد را با یک متن ALT مجهز کنید. با این روش می توانید توضیح متنی از عناصر بصری را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید.

باکس های جستجو را با لینک های قابل خزیدن و ناوبری مجهز کنید.

افزونه های فلش یا جاوا را با متن همراه سازید.

اگر می خواهید کلمات و عبارات موجود در فایل های ویدئویی و صوتی ایندکس شود برای آن ها رونوشت متنی فراهم آورید.

مشاهده سایت به گونه ای که موتورهای جستجو آن را می بینند:

بیشتر سایت ها در رابطه با محتوای قابل ایندکس مشکلات زیادی دارند. به همین خاطر بررسی دوباره‌ی این موضوع خالی از لطف نیست. به کمک ابزارهایی همچون  Google’s cache، SEO-browser.com و MozBar می توانید ببینید چه عناصری از محتوای شما برای موتورهای جستجو قابل مشاهده و قابل ایندکس شدن است.

موتورهای جستجو سایت شما را متفاوت می‌بینند.

سایت در موتورهای جستجو

زمانی که از قابلیت Google cache استفاده می کنید، مشاهده خواهید کرد که برای موتورهای جستجو، صفحه اصلی سایتی همچون JugglingPandas.com در برگیرنده تمامی اطلاعات غنی که شما می بینید نیست. این موضوع کار را برای موتورهای جستجو دشوار می سازد.

سایت در موتورهای جستجو

از طریق ابزار Google cache مشاهده می کنید که گوگل چیزی در آن صفحه نمی‌بیند. حتی متنی وجود ندارد که به شما بگوید این صفحه میمون‌های شلوغی دارد. این سایت کلا بر پایه فلش ساخته شده است، اما متاسفانه این موضوع بدین معنی است که موتورهای جستجو نمی توانند محتوای موجود را ایندکس کنند یا حتی لینکی به بازی های موجود بدهند. بدون وجود متن HTML، این صفحه رتبه بندی خوبی در موتورهای جستجو نخواهد داشت. به همین خاطر نه تنها بررسی محتوای متنی کار عاقلانه ای است بلکه استفاده از ابزارهای سئو برای بررسی دوباره‌ی آن صفحه می‌تواند دیده شدن آن در موتورهای جستجو را مشخص کند.

ساختار لینک قابل خزش

موتورهای جستجو برای قرار دادن سایت در نتایج موجود باید محتوای آن را ببینید و ایندکس کنند. این موتورها باید لینک‌هایی که به منظور یافتن محتوا در سایت ایجاد شده است را نیز بیابند. ساختار لینک قابل خزش که به کراولرها اجازه می‌دهد همانند یک مسیر از آن برای بررسی سایت استفاده کنند، برای یافتن تمامی صفحات ضروری و حیاتی است. بیشتر سایت‌ها، ساختار ناوبری خود را به گونه ای طراحی می‌کنند که برای موتورهای جستجو قابل دسترسی نیست و همین امر رتبه بندی و ایندکس شدن آن ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که این مشکل چگونه رخ می دهد:

دیاگرام ایندکس در موتورهای جستجو

در این مثال، کراولرهای گوگل به صفحه A دسترسی پیدا کرده اند و در آن لینکی به صفحات B و E پیدا کرده اند. با اینحال، اگرچه صفحات C و D نیز ممکن است صفحات مهمی در سایت باشند اما خزندگان وب مسیری برای دستیابی به آن‌ها ندارند. این موضوع بدین خاطر است که هیچ لینک مستقیمی که به این صفحات اشاره کند وجود ندارد.اگر ربات‌های خزنده گوگل نتوانند به صفحات شما دست پیدا کنند وجود محتوای عالی، هدف گیری مناسب کلمات کلیدی و بازاریابی هوشمند نیز نمی‌تواند کمکی به شما بکند.

آناتومی لینک

ساختار و آناتومی لینک

تگ لینک ها می تواند در برگیرنده تصویر، متن یا سایر موارد باشد که همه آن ها ناحیه قابل کلیکی را بر روی صفحه ایجاد می‌کنند و کاربر می‌تواند برای رفتن به صفحه دیگر با آن‌ها تعامل داشته باشد.این لینک‌ها اصلی ترین عناصر ناوبری در اینترنت هستند که به آن ها هایپرلینک گفته می شود.

در تصویر بالا  تگ “<a”  نشان دهنده آغاز یک لینک است. موقعیت ارجاعی لینک به مرورگرها و موتورهای جستجو می‌گوید که لینک به چه مکانی اشاره دارد. در این مثال آدرس http://www.jonwye.com آدرس اصلی سایت است.

قسمت بعدی که برای بازدید کنندگان قابل مشاهده است را انکر تکست می نامند. انکر تکست صفحه ای که لینک به آن اشاره دارد را توصیف می کند. حالا تگ “</a>”  پایان لینک را نشان می‌دهد و از اشتباه شدن لینک با سایر عناصر موجود در صفحه پیشگیری می نماید. این یکی از اصلی ترین فرمت لینک است و می تواند برای موتورهای جستجو قابل درک باشد. خزندگان به خوبی می دانند که آن ها باید این لینک را به نمودار لینک وب اضافه کنند، از آن برای متغیرهای مستقل کوئری استفاده نمایند و آن را برای ایندکس کردن محتوای صفحه دنبال کنند.

فرم های نیازمند اشتراک

اگر کاربر را ملزم می‌کنید قبل از دسترسی به محتوای خاص، فرمی را به صورت آنلاین پر کند، احتمال دارد موتورهای جستجو این نواحی محافظت شده را هرگز مشاهده نکنند. فرم‌ها ممکن است در برگیرنده صفحه لاگین محافظت شده با پسورد باشند. در این شرایط، خزندگان موتورهای جستجو تلاش نمی‌کنند فرم را ثبت نمایند. به همین خاطر هر لینک یا محتوایی که در آن قرار داشته باشد برای موتورهای جستجو غیر قابل مشاهده خواهد بود.

لینک های موجود در فایل های جاوا اسکریپت غیر قابل تجزیه

اگر برای لینک های خود از جاوا اسکریپت استفاده می کنید، ممکن است متوجه شوید که موتورهای جستجو آن را نمی خزند یا ارزش زیادی به آن نمی‌دهند. لینک های HTML استاندارد باید جایگزین لینک های جاوا اسکریپت در تمامی صفحاتی شوند که ربات‌های خزنده موتورهای جستجو قادر به خزیدن آن نیستند.

لینک به صفحاتی که توسط متا تگ کنترل ربات های موتور جستجو یا فایل robots.txt مسدود شده اند

فایل robots.txt و متا تگ کنترل ربات های موتور جستجو به صاحبان سایت ها اجازه می‌دهد دسترسی به صفحه خاصی را برای موتورهای جستجو محدود نمایند. به همین خاطر در استفاده از این فایل ها باید دقت کنید. ممکن است با استفاده نادرست از چنین فایل هایی، ربات‌های جستجو کلا مسدود شوند و اجازه خزیدن و جمع‌آوری اطلاعات از سایت شما را نداشته باشند.

فریم‌ها یا آی‌فریم‌ها

از لحاظ فنی لینک هایی که در فریم ها و آی فریم ها قرار دارند قابل خزش هستند اما هر دوی این موارد مشکلات ساختاری برای موتورهای جستجو دارند. در صورتی که کاربر حرفه ای هستید و می توانید نحوه ایندکس موتورهای جستجو و دنبال کردن لینک های موجود در فریم ها را درک کنید قادر خواهید بود از آن ها به درستی استفاده کنید. در غیر اینصورت بهتر است از این گزینه ها دوری کنید.

ربات ها از فرم های جستجو استفاده نمی کنند

اگرچه این موضوع نیز به طور مستقیم به هشداری که در قسمت بالا در مورد فرم ها دادیم مربوط می‌شود، اما مشکلی است که بیشتر افراد با آن مواجه هستند. برخی از وبسمترها بر این باورند که اگر جعبه جستجو را در سایت قرار دهند موتورهای جستجو می توانند هر چیزی که بازدید کننده به دنبالش هست را بیابند. متاسفانه ربات های خزنده موتورهای جستجو برای یافتن محتوا انجام نمی‌دهند. اگر لینکی در سایت وجود نداشته باشد دسترسی به سایر محتواهای موجود در آن سخت می‌شود.

لینک در فایل های فلش، جاوا و سایر افزونه‌ها

لینک هایی که در سایت بالا تعبیه شده بود نمونه خوبی از این پدیده است. اگرچه ده ها شکل از پاندا در صفحه وجود داشت اما خزندگان قادر نبودند از طریق ساختار سایت به آن دست یابند و همین امر موجب شده بود این نوع تصاویر برای موتورهای جستجو غیر قابل مشاهده باشد.

لینک های موجود در صفحاتی که صدها یا هزاران لینک دارند

موتورهای جستجو تنها تعداد محدودی از لینک ها را در صفحه مورد نظر می خزند. این محدودیت برای کاهش اسپم و بهبود رتبه بندی ضروری است. صفحاتی که صدها لینک در خود دارند، ممکن است هیچ کدام از این لینک ها توسط موتورهای جستجو خزیده نشود و ایندکس نگردد.

تگ NOFOLLOW

تگ Rel=”nofollow” را می توان با دستور زیر مورد استفاده قرار داد:

<a href=”https://g-ads.org/blog” rel=”nofollow”>وبلاگ جی ادز</a>

لینک ها ممکن است صفات متعددی داشته باشند. موتورهای جستجو تقریبا بیشتر این صفات را نادیده می گیرند. اما در این میان یک استثنا بسیار مهم وجود دارد و آن هم صفت rel=”nofollow” است. در مثال بالا، اضافه کردن صفت rel=”nofollow” به تگ لینک به موتورهای جستجو می گوید که صاحب سایت دوست ندارد لینک مورد نظر به عنوان تاییدیه وب سایت اشاره شده، مورد تفسیر قرار گیرد. صفت Nofollow به موتورهای جستجو دستور می دهد لینک را دنبال نکنند. این تگ روشی برای جلوگیری از ارسال کامنت‌های خودکار در وبلاگ ها، بخش دیدگاه مخاطبان و لینک‌های اسپم است. لینک هایی که این تگ را دارند در هر موتور جستجویی به شیوه متفاوتی تفسیر می‌شوند.

آیا لینک های Nofollow بد هستند؟

اگرچه این لینک ها همانند لینک های follow ارزشمند نیستند اما بخش طبیعی از پروفایل لینک سایت شما را محسوب می‌شوند و چیز بدی نخواهند بود. در حقیقت فاکتورهای رتبه بندی سایت MOZ نشان می دهد که سایت هایی با رتبه بندی بالا درصد بالایی از لینک های داخلی nofollow دارند.

گوگل

گوگل بیان کرده است که در بیشتر موارد لینک های nofollow را دنبال نمی‌کند. این لینک‌ها ارزشی برای پیج رنک و رتبه بندی ندارند. اساسا استفاده از این لینک ها باعث می شود گوگل لینک هدف را از نمودار کلی سایت حذف کند. لینک های nofollow ارزشی ندارند و به عنوان متن HTML تفسیر می‌شوند. با این وجود بیشتر صاحبان سایت ها بر این باورند که لینک های nofollow از سایت های بزرگ و قابل اعتمادی همچون ویکی پدیا می‌تواند نشانه قابل اعتماد بودن سایت باشد.

بینگ

بینگ که نتایج جستجو در یاهو را فراهم می‌کند بیان کرده است که لینک های nofollow را در نمودار لینک‌ها قرار نمی‌دهد. با این وجود ربات‌های خزنده این موتور جستجو هنوز از این لینک‌ها به عنوان روشی برای یافتن صفحات جدید استفاده می‌کنند. بنابراین با اینکه چنین موتورهای جستجویی از لینک های nofollow استفاده می‌کنند اما آن را در محاسبان رتبه بندی دخیل نخواهند کرد.

استفاده از کلمات کلیدی و هدف گیری

کلمات کلیدی بنیان فرآیندهای جستجو هستند. آن ها بلوک های زبانی و جستجو را تشکیل می دهند. در حقیقت کل علم به جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات (که موتورهای جستجوی تحت وب مانند گوگل را نیز شامل می‌شود.) بر اساس کلیدواژه ها خواهد بود. زمانی که موتورهای جستجو محتوای سایت را می‌خزند و آن را ایندکس می کنند، آن ها را بر اساس ایندکس‌های مبتنی بر کلیدواژه پیگیری می‌کنند. میلیون‌ها میلیون پایگاه داده ای که بر روی کلیدواژه ها تمرکز دارند، به موتورهای جستجو اجازه می دهد داده های مورد نیاز خود را در کسری از ثانیه به دست آورند.

دیاگرام گوگل

واضح است که اگر بخواهید صفحه خود را برای واژه ای همچون سگ رتبه بندی کنید، باید اطمینان حاصل کنید که این واژه بخشی از محتوای قابل ایندکس‌تان است.

سلطه کلمات کلیدی

کلمات کلیدی نحوه تعامل ما با موتورهای جستجو و نیتی که از جستجو داریم را مشخص می کند. زمانی که برای جستجو عبارتی را وارد می کنیم، موتورهای جستجو صفحه را برای یافتن کلمات کلیدی وارد شده مورد بررسی قرار می‌دهد. ترتیب کلمات، املا، نقطه گذاری و استفاده از حروف کوچک و بزرگ اطلاعات بیشتری را برای موتورهای جستجو فراهم می آورند.

موتورهای جستجو نحوه استفاده شدن کلمه کلیدی در صفحه را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بتوانند ارتباط سند خاص به کوئری مربوطه را تعیین نمایند. یکی از بهترین روش های برای بهینه سازی رتبه بندی صفحه اطمینان حاصل کردن از این مورد است که کلیدواژه ای که می‌خواهید رتبه ای برایش به دست آورید در عنوان، متن و داده های متا به کار رفته است. به طور کلی، زمانی که کلیدواژه های خاصی را انتخاب می‌کنید، رقابت بر روی آن را در نتایج جستجو تنگ‌تر می‌کنید و می توانید شانس دستیابی به نتایج برتر را بهبود ببخشید.

نمودار نشان داده شده در سمت چپ، ارتباط واژه گسترده کتاب را به عنوان خاص “داستان دو شهر” بررسی کرده است. توجه داشته باشید، در حالیکه نتایج بسیاری برای این واژه گسترده وجود دارد اما نتایج کمتری برای واژه خاص وجود خواهد داشت. در نتیجه رقابت کمتری بر روی آن خواهد بود.

استفاده نادرست و سوء استفاده از کلمات کلیدی

از زمانی که جستجوی آنلاین در اختیار افراد قرار گرفت، همیشه افرادی بوده اند که از کلمات کلیدی برای گمراه کردن موتورهای جستجو استفاده می کردند. اینگونه سوء استفاده ها در برگیرنده استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن، URL، تگ متا و لینک هاست.

متاسفانه این تاکتیک به جای اینکه مزیتی برای سایت شما به همراه داشته باشد، باعث آسیب رساندن به آن می‌شود. در روزهای اولیه، موتورهای جستجو تلاش می‌کردند بر روی کاربرد کلمات کلیدی به عنوان سیگنال اصلی مرتبط بودن تمرکز نمایند.  امروزه با اینکه موتورهای جستجو هنوز نمی‌توانند متن را همانند انسان ها بخوانند و تفسیر کنند، اما قادرند به کمک یادگیری ماشینی به درک ایده آل نزدیک گردند.

اگر می‌خواهید رتبه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید بهترین تمرین این است که به صورت طبیعی و استراتژیک از کلمات کلیدی استفاده کنید. اگر صفحه شما عبارت برج ایفل را هدف قرار می‌دهد پس می توانید خود عبارت برج ایفل، تاریخ برج یا حتی هتل های پیشنهادی در پاریس را در محتوایتان بگنجانید. از سوی دیگر اگر بخواهید عبارت برج ایفل را در محتوای نامرتبطی قرار دهید (همچون صفحه ای که در مورد غذای سگ است) تلاش شما برای به دست آوردن رتبه در عبارت برج ایفل بی‌نتیجه خواهد بود. هدف استفاده از کردن از کلمات کلیدی به دست آوردن رتبه بالا برای همه این کلمات نیست، بلکه به دست آوردن رتبه برای کلماتی است که افراد به دنبال آن هستند.

بهینه سازی داخلی سایت

استفاده کردن از کلیدواژه و هدف قرار دادن مخاطبان هنوز هم بخشی از الگوریتم های رتبه بندی موتورهای جستجو محسوب می‌شوند. ما می‌توانیم تکنیک‌های موثری را برای کاربرد کلمات کلیدی به کار بگیریم تا بتوانیم صفحه‌ای ایجاد کنیم که به خوبی بهینه سازی شده است. ما تست های زیادی انجام داده ایم و به نتایج زیادی نیز دست پیدا کرده ایم. زمانی که می‌خواهید بر روی سایت خود کار کنید، ما فرایند زیر را پیشنهاد می‌کنیم. از عبارات و کلمات کلیدی به شیوه های زیر استفاده کنید:

  • سعی کنید از کلمه کلیدی حداقل یکبار در عنوان استفاده کنید. کلمه کلیدی را تا جایی که می توانید به ابتدای عنوان نزدیک تر کنید.
  • آن را به صورت دائمی در نزدیکی بالای صفحه جای دهید.
  • سعی کنید کلمه کلیدی خود را حداقل دو الی سه بار در متن بیاورید. می توانید از متغیرهای موجود نیز در متن استفاده کنید. اگر محتوای طولانی دارید می‌توانید چند بار از کلمه کلیدی استفاده کنید. زمانی که می خواهید این کلمات را در متن بگنجانید به احتمال زیاد متغیرهای دیگری را نیز خواهید یافت.
  • حداقل یکبار آن را در تگ ALT تصویر خود قرار دهید. اینکار نه تنها به جستجوی وب کمک می کند بلکه به جستجوی تصویر نیز کمک خواهد کرد.
  • یکبار در URL از کلمه کلیدی استفاده کنید.
  • حداقل یکبار در متاتگ توضیحات از کلیدواژه استفاده کنید. توجه داشته باشید که تگ توضیحات توسط موتورهای جستجو برای رتبه بندی مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه به جذب کلیک بازدیدکنندگان کمک خواهد کرد. نباید از کلمه کلیدی در انکر تکست لینکی که صفحه دیگری در سایت اشاره دارد استفاده کنید. اینکار با عنوان Keyword Cannibalization شناخته شده است.

اگر در هر یک از مقالات سئو با کلمات یا واژه هایی مواجه شدید که معنی آن را نمی‌دانستید، به واژه نامه سئو مراجعه کنید.

افسانه چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی بخشی از الگوریتم رتبه بندی مدرن نیست. اگر دو سند D1 و D2 حاوی 1000 واژه باشند و واژه ای 20 بار در متن تکرار شده باشد، بنابراین آنالیزور چگالی کلمات کلیدی به شما خواهد گفت که برای هر دو سند چگالی کلمات کلیدی حدود 0.020 (2%) برای آن واژه است. آنالیزور کلمات کلیدی نمی‌تواند مشخص کند کدام سند مرتبط تر است. تجزیه و تحلیل چگالی کلمات کلیدی یا نسبت چگالی کلیدواژه ها چیزی درباره موارد زیر به شما نمی‌گوید:

  • فاصله نسبی بین کلمات کلیدی در متن
  • جایی که واژه موردنظر در متن دیده شده است (توزیع)
  • تکرر استنادی بین واژه ها
  • تم اصلی، موضوع و زیر موضوع متن

نتیجه گیری:

چگالی کلمات کلیدی از محتوا، کیفیت، معناشناسی و ارتباط جدا شده است.

خوب حالا سوال اینجاست که چگالی کلمات کلیدی بهینه در متن چگونه باید باشد؟ یک صفحه بهینه برای عبارت running shoes به صورت زیر خواهد بود:

چگالی کلمات کلیدی

تگ عنوان

عنصر عنوان در یک صفحه بایستی توصیف دقیق و خردمندانه‌ای از محتوای موجود در آن ارائه کند. این موضوع هم برای تجربه کاربری (UX) و هم بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) مهم است. از آنجایی که تگ عنوان بخش مهمی از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوست، بهترین تمرینات برای ایجاد تگ عنوان را در ادامه بیان می کنیم.

در مورد طول تگ عنوان هوشیار باشید

موتورهای جستجو تنها 65 الی 75 کاراکتر اول تگ عنوان را در نتایج موتورهای جستجو نشان می دهند. این موضوع در بیشتر رسانه های اجتماعی نیز به صورت یک محدودیت وجود دارد. به همین خاطر پایبند بودن به این محدودیت یک تصمیم هوشمندانه است. با اینحال اگر کلمات کلیدی متعددی را  هدف قرار می دهید یا از کلمه کلیدی دم دراز استفاده می کنید، داشتن آن در تگ عنوان برای کسب رتبه بندی ضروری است. در این شرایط استفاده از کلمات کلیدی طولانی مشکلی نخواهد داشت.

تگ عنوان هر صفحه ای در بالای مرورگر نمایش داده می شود و اغلب زمانی که محتوا در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود یا بازنشر می‌گردد، به صورت عنوان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان کمک می‌کند تا موتورهای جستجو این واژه ها را در صفحه نتایج جستجو به هنگام جستجوی کوئری توسط کاربر برجسته می‌کند. این موضوع باعث می شود دیده شدن سایت در موتورهای جستجو بیشتر شود و نرخ کلیک آن افزایش پیدا کند. دلیل مهم دیگری که برای ایجاد تگ عنوان حاوی کلمات کلیدی و توصیفی وجود دارد برای کسب رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجوست.

مطالعات انجام شدن نشان می دهد 94 درصد از افراد بر این باورند که استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان مهم ترین مکان برای قرار دادن چنین کلماتی برای کسب رتبه بندی بالاست.

کلمات کلیدی مهم خود را در نزدیکی ابتدای تگ عنوان قرار دهید

هرچقدر کلمات کلیدی شما به ابتدای تگ عنوان نزدیک تر باشد بهتر و مفید تر است. کاربر نیز بر روی این نتایج کلیک می کند.

برندینگ خود را در تگ عنوان جای دهید

شما می توانید تگ عنوان خود را با نام برند به پایان برسانید. اینکار به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند و باعث می‌شود نرخ کلیک برای افرادی که با برند آشنا هستند و آن را دوست دارند بیشتر شود. معمولا بهتر است نام برند خود را در پایان تگ عنوان قرار دهید. از آنجایی که واژه ها در ابتدای تگ عنوان ارزش بیشتری دارند در مورد چیزی که می خواهید رتبه ای برای آن داشته باشید خوب فکر کنید.

قابلیت خواندن و تاثیرات عاطفی را نیز مدنظر داشته باشید

تگ عنوان باید توصیفی و قابل خواندن باشد. تگ عنوان تعامل جدید کاربر با برند شماست و می‌تواند بهترین تاثیر را بر روی او بگذارد. ایجاد تگ عنوان قانع کننده به جلب توجه بازدید کننده کمک خواهد کرد و می‌تواند کاربران بیشتری را به سایت شما جذب نماید. این موضوع نشان می‌دهد که سئو به تنهایی بهینه سازی و استفاده‌ی استراتژیک از کلمات کلیدی نیست بلکه باید تجربه کاربری را نیز هدف قرار دهد و آن را بهبود ببخشد.

متا تگ

متا تگ در اصل به عنوان فیلتری برای ارائه اطلاعات در مورد محتوای سایت به کار می رود. برخی از متا تگ‌های اصلی را در زیر معرفی می کنیم.

متا تگ کنترل ربات های جستجو

این متا تگ ها می‌توانند خزندگان موتورهای جستجو و فعالیت آن ها را در سطح هر صفحه مورد کنترل قرار دهند. روش های متعددی برای استفاده کردن از این نوع متا تگ ها برای کنترل رفتار موتورهای جستجو در هر صفحه وجود دارد:

  • index/noindex به موتورهای جستجو می گوید که صفحه مورد نظر چگونه باید خزیده شود و در ایندکس موتور نگهداری گردد. اگر شما گزینه noindex را مورد استفاده قرار دهید صفحه شما  از ایندکس شدن مستثنی می شود. به طور پیش فرض، موتورهای جستجو فرض می‌کنند که قادرند همه صفحات موجود در سایت را ایندکس کنند. بنابراین استفاده از مقدار Index عموما غیر ضروری است.
  • follow/nofollow به موتورهای جستجو می گوید که چگونه لینک موجود در صفحه را بخزند. اگر شما گزینه Nofollow را انتخاب کنید موتورهای جستجو لینک موجود در صفحه را نادیده می‌گیرند. به طور پیش فرض همه صفحات خاصیت Follow دارند.

مثال:

<META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, NOFOLLOW”>

  • noarchive برای محدود کردن موتورهای جستجو از ذخیره نسخه کش صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. به طور پیش فرض، موتورهای جستجو نسخه های قابل مشاهده ای از تمامی صفحاتی که ایندکس کرده اند نگه می‌دارند.
  • nosnippet به موتورهای جستجو می گوید که باید از نمایش اطلاعات توصیفی از متن در کنار عنوان و URL صفحه در نتایج جستجو خودداری کنند.
  • noodp/noydir تگ های خاصی هستند که به موتورهای جستجو می گویند نباید اسنیپت های توصیفی در مورد صفحه را از DMOZ یا دایرکتوری یاهو برای نمایش در نتایج جستجو بگیرند.

متا تگ توضیحات

تگ توضیحات متا (Meta Description) به عنوان توصیف کوتاهی از محتوای صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی موجود در این تگ برای رتبه بندی استفاده نمی‌کنند، اما توضیحات متا منبع اصلی برای نمایش متن زیر لینک در لیست نتایج جستجو است. تگ توضیحات متا به عنوان متن تبلیغی عمل می کند و می تواند خوانندگان را از نتایج جستجو به سایت شما هدایت نماید. این گزینه بخش مهمی برای بازاریابی موتورهای جستجو محسوب می شود.

نوشتن توضیح قانع کننده و خوانا به کمک کلمات کلیدی بسیار مهم است و می تواند نرخ کلیک (CTR) را بالاتر ببرد. توضیحات متا می تواند هر طولی داشته باشد اما به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو عموما متون توضیحاتی طولانی تر از 160 کاراکتر را به طور کامل نمایش نمی‌دهند. بنابراین عاقلانه است که این محدوده را مدنظر داشته باشید. در نبود توضیحات متا، موتورهای جستجو بخش توضیحات مربوطه را از طریق سایر عناصر موجود در صفحه ایجاد می‌کنند. برای صفحاتی که کلمات کلیدی و موضوعات متعددی را هدف قرار می‌دهند این یک تاکتیک معتبر محسوب می‌شود.

متا تگ هایی که چندان مهم نیستند

متا تگ کلمات کلیدی

تگ کلمات کلیدی متا (Meta Keywords) زمانی ارزشمند بودند اما چند وقتی است که ارزش و اهمیت قبلی را برای موتورهای جستجو ندارند.

Meta Refresh, Meta Revisit-after, Meta Content-type و سایر موارد

اگرچه این تگ ها را می توان برای بهینه سازی موتورهای جستجو مورد استفاده قرار داد اما پردازش آن ها زیاد ضروری و حیاتی نیست.

ساختار URL ها:

URL ها (آدرس صفحات وب) ارزش بسیار زیادی از نظر موتورهای جستجو دارند. آنها در موقعیت های مهم متعددی نمایش داده می شوند. از آنجایی که موتورهای جستجو URL ها را در نتایج خود نشان می‌دهند و این موضوع می‌تواند بر روی نرخ کلیک و قابلیت دیده شدن سایت تاثیر داشته باشد. آدرس‌ها برای رتبه بندی صفحات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. صفحاتی که آدرس آنها در برگیرنده کوئری جستجو شده توسط کاربر است، می تواند از این گزینه بهره مند شود. آدرس صفحات در نوار آدرس مرورگرها به نمایش در می آید. اگرچه آدرس صفحات تاثیر اندکی بر روی موتورهای جستجو دارد، اما ساختار URL ضعیف نیز می‌تواند تجربه منفی در مورد تجربه کاربران داشته باشد.

راهنمای ایجاد URL

همدردی را به کار بگیرید:

خودتان را جای کاربر قرار دهید و دوباره نگاهی به آدرس صفحات سایت داشته باشید. اگر توانستید به راحتی و به صورت دقیق محتوای موجود را حدس بزنید، آدرس مناسب و توصیفی دارید.

هر چقدر آدرس صفحات کوتاه تر باشد بهتر است:

با اینکه آدرس توصیفی بسیار مهم است اما کوتاه کردن طول و استفاده مناسب از کاراکترها می تواند کپی کردن URL را ساده تر و آسان تر کند. این موضوع باعث می‌شود آدرس شما در نتایج جستجو قابل مشاهده گردد.

استفاده صحیح از کلمات کلیدی مناسب است:

اگر صفحه شما واژه یا عبارت خاصی را هدف قرار می‌دهد، اطمینان حاصل کنید که آن را در URL خود می‌گنجانید. با اینحال، نباید از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنید. اینکار بسیار خطرناک است.

ساختار urlاز نسخه استاتیک استفاده کنید:

بهترین URL ها آن هایی هستند که توسط انسان ها قابل خواندن باشند و در برگیرنده پارامترها، اعداد و نمادهای زیادی نباشند. با استفاده از فناوریهایی همچون mod_rewrite برای آپاچی و ISAPI_rewrite برای مایکروسافت می‌توانید نسخه پویا و دینامیک را به نسخه استاتیک تبدیل کنید. حتی چند پارامتر دینامیک در URL نیز می‌تواند باعث کاهش رتبه بندی کلی و ایندکس آن شود.

از خط فاصله برای جدا کردن کلمات استفاده کنید:

همه اپلیکیشن های وب نمی‌توانند جدا کننده هایی همچون به علاوه (+) یا فاصله (۲۰%) را تفسیر نمایند. بنابراین بهتر است از کاراکتر فاصله برای جدا کردن کلمات در آدرس استفاده نمایید.

نسخه های نامتعارف و تکراری محتوا:

همانطور که می‌دانید محتوای تکراری یکی از مواردی است که می‌تواند مشکلات زیادی برای سایت ایجاد کند. در طول چند سال اخیر موتورهای جستجو، صفحات تکراری را نادیده گرفته و رتبه بندی بسیار پایینی به آن ها اختصاص داده است.

Canonicalization یا استانداردسازی زمانی نیاز است که دو یا چند نسخه تکراری از صفحات وب با آدرس‌های مختلفی در نتایج نمایش داده شود. این گزینه در سیستم های مدیریت محتوای جدید بسیار رایج است. به عنوان مثال، ممکن است نسخه معمولی یک صفحه و نسخه ای که برای چاپ بهینه سازی شده است را ارائه دهید.

محتوای تکراری حتی در سایت های متعدد نیز ممکن است وجود داشته باشد. این یک مشکل بزرگ برای موتورهای جستجوست. موتورهای جستجو علاقه ای به محتوای تکراری ندارند. برای اینکه بتوانند بهترین تجربه را برای کاربران خود فراهم آورند به ندرت محتوای تکراری را نشان می‌دهند. آن ها تلاش می‌کنند نسخه ای را انتخاب نمایند که به نظر اصل می‌رسد. نتیجه نهایی این است که احتمال رتبه بندی پایین برای محتوای تکراری وجود دارد.

استانداردسازی تمرین سازمان دادن محتوای سایت به گونه ای است که هر محتوای منحصر به فرد یک و تنها یک آدرس منحصر به فرد داشته باشد. اگر نسخه های متعددی از محتوای سایت را داشته باشید با این سناریو روبرو خواهید شد که کدام صفحه درست است؟ اگر صاحب سایت سه صفحه را بردارد و آن ها را ریدایرکت 301 نماید، موتورهای جستجو تنها یک صفحه قوی برای نشان دادن در لیست خواهند داشت. زمانی که صفحات متعدد با پتانسیل رتبه بندی با هم ترکیب می‌شوند، نه تنها دیگر با هم رقابت نخواهند داشت بلکه ارتباط قوی تری بین آن‌ها ایجاد می‌شود و سیگنال محبوبیت واحدی تولید می شود.

محتوای تکراری تگ Canonical:

استفاده از تگ Canonical روش دیگر برای خلاص شدن از شر محتوای تکراری بر روی سایت واحدی است. می توان از این تگ در سایت های متعددی نیز استفاده کرد. شما می توانید تگ Canonical را در صفحه ای که حاوی محتوای تکراری است مورد استفاده قرار دهید. هدف این تگ، اشاره به URL اصلی است که می خواهید رتبه ای برای آن داشته باشید.

<link rel=”canonical” href=”https://g-ads.org/blog”/>

این تگ به موتورهای جستجو می گوید که صفحه مورد نظر باید به عنوان کپی از آدرس https://g-ads.org/blog در نظر گرفته شود. از دیدگاه سئو، تگ Canonical URL شبیه ریدایرکت 301 است. در اصل شما به موتورهای جستجو می‌گویید که صفحات متعدد باید به عنوان یک صفحه در نظر گرفته شوند، اما در واقع بازدید کننده به ادرس جدید ریدایرکت نمی‌شود. اینکار می‌تواند جلوی مشکلات توسعه‌ای را بگیرد.

Rich Snippets

آیا تا به حال رتبه های 5 ستاره ای را در نتایج موتورهای جستجو مشاهده کرده اید؟ معمولا موتورهای جستجو این اطلاعات را از طریق اسنیپت یا کدهای کوچکی که در صفحات سایت تعبیه شده اند به دست می آورند. اسنیپت های غنی، داده های ساختار یافته ای هستند که به وبمسترها اجازه می‌دهد محتوای خود را به شیوه‌ای نشانه گذاری کنند که اطلاعاتی را برای موتورهای جستجو فراهم نمایند. با اینکه استفاده از اسنپیت های غنی و داده های ساختار یافته عنصر ضروری برای طراحی مورد پسند موتورهای جستجو نیست، اما وبمسترهای زیادی از آن استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند از مزایای موجود لذت ببرند.

ستاره دار کردن سایت در گوگل

استفاده از داده های ساخت یافته به این معنی است که نشانه هایی به محتوا اضافه گردد تا موتورهای جستجو بتوانند آن را به خوبی شناسایی نمایند. Schema.org نمونه هایی از این نوع داده ها را فراهم کرده است. اغلب موتورهای جستجو داده های ساختار یافته را در نتایج جستجو قرار می دهند. به عنوان مثال نظرات کاربران و پروفایل نویسندگان به صورت تصویری نشان داده می شود .

نمونه ریچ اسنیپت

فرض کنید می‌خواهید در وبلاگ خود کنفرانسی در مورد اصول سئو برگزار کنید. در HTML معمولی، کدهای شما شبیه کدهای زیر خواهد بود.

<div>
کنفرانس اصول سئو<br/>
آموزش اصول سئو توسط کارشناسان متخصص سئو در جی ادز<br/>
تاریخ:<br/>
May 8, 7:30pm
</div>

حالا با ساختاردهی به داده ها می توانیم به موتورهای جستجو اطلاعات خاص تری بدهیم. نتیجه نهایی ممکن است شبیه کد زیر باشد:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Event”>
<div itemprop=”name”>کنفرانس اصول سئو</div>
<span itemprop=”description”>آموزش اصول سئو توسط کارشناسان متخصص سئو در جی ادز</span>

تاریخ رویداد نیز به شکل زیر خواهد بود:

<time itemprop=”startDate” datetime=”2017-05-08T19:30″>May 8, 7:30pm</time>
</div>

سارقان محتوا چگونه رتبه شما را از آنِ خود می کنند؟

متاسفانه دنیای وب پر از انسان های سودجویی است که دوست دارند از همه چیز سوء استفاده نمایند. وب سایت های زیادی وجود دارد که کسب و کار و مدل ترافیکی آن ها به محتوایی که از سایر سایت ها به دست می آورند و دوباره مورد استفاده قرار می دهند بستگی دارد. این فعالیت که در آن محتوای یک سایت برداشته شده و با کمی تغییر دوباره منتشر می شود scraping نام دارد و در اصل برای به دست آوردن رتبه در موتورهای جستجو انجام می‌شود.

زمانی که محتوایی را با هر نوع فرمت فید همچون RSS یا XML منتشر می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که سایت ها و وبلاگ های دیگر را پینگ می‌کنید. شما می توانید از دستورالعمل های سرویس های بزرگی همچون گوگل برای پینگ کردن استفاده کنید یا از ابزارهایی مثل Pingomatic برای خودکارسازی این فرایند استفاده نمایید. اگر نرم افزار شما درون ساخت و سفارشی است می‌توانید از توسعه دهنده بخواهید پینگ را به صورت خودکار در اختیار شما قرار دهد. در مرحله بعدی می توانید از تنبلی این افراد بر علیه خودشان استفاده کنید. بیشتر افرادی که محتوای سایر سایت ها را می دزند، این محتوا را بدون ویرایش منتشر خواهند کرد. بنابراین لینکی به سایت خود بدهید، نام نویسنده را در آن ذکر کنید و مطمئن شوید موتورهای جستجو بیشتر کپی های لینک دهنده به سایت شما را می‌بیند. برای انجام اینکار، باید از لینک هایی در ساختار لینک دهی داخلی خود استفاده نمایید.به جای لینکی شبیه لینک زیر

<a href=”../”>صفحه نخست</a>

 می توانید از لینک زیر استفاده نمایید:

<a href=”https://g-ads.org”>صفحه نخست</a>

در این شرایط حتی اگر فردی محتوای شما را کپی کند باز هم لینک در آن باقی می‌ماند و به سایت شما اشاره خواهد داشت.

روش های پیشرفته تری برای محافظت از این موضوع وجود دارد، اما هیچ کدام از آن ها شما و محتوایتان را به طور کامل مصون نمی دارد. در بیشتر موارد می‌توانید مشکل را نادیده بگیرید، اما اگر این مشکل جدی شد بهتر است روشی برای پس گرفتن ترافیک و رتبه از این افراد پیدا کنید. می توانید از فرایند قانونی به نام DMCA استفاده کنید.

منبع: Moz

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/how-search-engines-operate” target=”_self” position=”right”]1موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/how-people-interact-search-engines” target=”_self” position=”right”]2کاربر چگونه با موتور جستجو تعامل می‌کند؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/why-sem-is-necessary” target=”_self” position=”right”]3چرا بازاریابی در موتورهای جستجو مهم است؟[/button-brown]

[button-blue url=”#page” target=”_self” position=”right”]4اصول سئو برای طراحی و توسعه سایت[/button-blue]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/keyword-research” target=”_self” position=”right”]5راهنمای پژوهش کلمات کلیدی[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/usability-experience-content-seo” target=”_self” position=”right”]6تاثیر تجربه کاربری و محتوا بر سئو[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/growing-popularity-and-links” target=”_self” position=”right”]7لینک بیلدینگ و تاثیر آن بر سئو[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-tools-services” target=”_self” position=”right”]8معرفی ابزارهای سئو برای وبمسترها[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/search-engine-myths” target=”_self” position=”right”]9تصورات اشتباه درباره موتورهای جستجو[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-measuring-tracking” target=”_self” position=”right”]10ابزارها و معیارهای اندازه گیری سئو[/button-brown]

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

یه سوال مهم دارم ،چرا من هرچی بک لینک میدم ثبت نمیشه ؟؟؟ دیگه خسته شدم از بک لینک الکی گذاشتن

بسیار عالی و مفید بود. مرسی

سلام عالی بود خسته نباشین

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.