ابزارهای پژوهش کلمات کلیدی

معرفی ابزارهای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی

زیرنویس ویدئوی قسمت هشتم دوره آموزش سئو:

حالا که اصول مربوط به تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی را یاد گرفته‌ایم بیایید به سراغ ابزارهایی برویم که به ما در یافتن کلمات کلیدی بیشتر و تمامی داده‌های مورد نیاز کمک می‌کنند. در حالی ‌که ابزارهای متفاوتی در این راستا وجود دارد، اما یکی از پرکاربردترین موارد گوگل کیورد پلنر می‌باشد.

نه ‌تنها این ابزار معیار خوبی را برای حجم جستجو فراهم می‌کند بلکه بهبودهایی را برای پیشنهاد کلمه‌ی کلیدی به وجود می‌آورد. به همین دلیل آن را به عنوان یکی از ابزارهای محبوب جستجوی کلیدواژه در سئو می‌دانند و نکته‌ی خوبش این است که مجانی است. نیاز به یک حساب ادوردز دارید تا بتوانید به کیورد پلنر دسترسی پیدا کنید. پس اگر برای استفاده از گوگل ادوردز برنامه دارید و می‌خواهید اهداف تبلیغاتی را انجام دهید، می‌توانید یک حساب برای کیورد پلنر ساخته و یک سنت هم خرج نکنید از منوی کشویی ابزار در ادوردز می‌توانید به کیورد پلنر دسترسی پیدا کنید.

پس از اینکه وارد کیورد پلنر شدید چهار گزینه در اختیارتان قرار می‌گیرد با توجه به اهداف جستجویی خودمان در زمینه‌ی کلیدواژه بر روی گزینه‌ی اول کلیک می‌کنیم که جستجو برای کلیدواژه‌ها و گروه‌های تبلیغاتی جدید است. قبل از این ‌که جستجو انجام دهیم بیایید نگاهی به برخی از گزینه‌های موجود بیاندازیم. از نظر جغرافیایی می‌توانید داده‌های تمام دنیا یا منطقه‌ی مورد نیاز خودتان را نگاه کنید، همچنین می‌توانید زبان مربوط به نتایج کلیدواژه‌هایتان را انتخاب کنید.

انواع مختلفی از گزینه‌ها و ویژگی‌ها در اینجا هستند نظیر فیلتر کلیدواژه‌های منفی که به شما اجازه می‌دهد کلیدواژه‌های خاصی را از نتایج خود حذف کنید، همچنین می‌توانید نتایج خود را بر اساس مواردی نظیر میزان مشخصی از تقاضا یا یک میزان از حجم جستجوی خاص فیلتر کنید. در بخش فیلترهای کلیدواژه می‌توانید گزینه‌ی «فقط ایده‌های نزدیک به عبارات جستجو شده‌ی من را نشان بده» را انتخاب کنید. بدین ترتیب حتماً داده‌هایی که واقعاً با کلیدواژه‌های مورد جستجو مرتبط هستند را دریافت خواهیم کرد. حالا آماده‌ی شروع هستیم و راه‌های مختلفی برای انجام کار وجود دارد از اینجا به بعد تمامی موارد را ساده نگه می‌داریم.

عبارت «قاب‌های آیفون» را تایپ کرده و بر روی گزینه‌ی «ایده بده» کلیک می‌کنیم با کلیک بر روی زبانه‌ی ایده‌های کلید واژه مشاهده می‌کنید که کیورد پلنر گوگل یک ابزار پیشنهاددهی فوق‌العاده است. از همین یک عبارت می‌توانیم متوجه شویم که افراد برای عبارت‌هایی نظیر بهترین قاب‌های آیفون، قاب‌های ارزان آیفون و قاب‌های آیفون اسپک جستجو می‌کنند. همچنین می‌توانیم ببینیم که این کلمات چند بار در گوگل جستجو شده‌اند. توجه کنید اگر هر یک از فیلترهای مربوط به موقعیت مکانی و متوسط جستجوی ماهیانه انتخاب شود صرفاً داده‌های همان مکان نشان داده خواهند شد. از طریق همین ابزار می‌توانید فهرستی از داده‌های خام را به فرمت CSV دانلود کنید و به صورت آفلاین با استفاده از نرم‌افزاری نظیر اکسل بر روی کلیدواژه‌ها کار کنید.

حتماً به خاطر داشته باشید که این ابزار برای تبلیغات در گوگل ادوردز توسعه داده شده و گزینه‌های بیشتری هم هستند که ما درباره‌شان صحبت نکردیم، چون مربوط به تبلیغات پولی در شبکه‌ی ادوردز می‌شوند و لزوماً ربطی به سئوی ارگانیک ندارند. اما به شما توصیه می‌کنم بر روی این ابزار وقت گذاشته و ایده‌ها و داده‌های بسیاری را در مورد کلیدواژه‌ها استخراج کنید.

یکی دیگر از ابزارهای عالی برای دریافت اطلاعات در مورد کلمات کلیدی گوگل ترندز است. در آن می‌توانید کلمات کلیدی مختلف را تایپ کرده و انواع اطلاعات مربوطه در زمینه‌ی نحوه‌ی تایپ این کلمه‌ی کلیدی در گوگل را در گذر زمان مشاهده کنید. در بالای صفحه می‌توانید این داده‌ها را بر اساس نوع جستجو، جغرافیا، دوره‌ی زمانی و حتی دسته‌‌بندی فیلتر کنید. بیایید دوباره سراغ قاب‌های آیفون برویم و ببینیم که چه چیزی می‌توانیم یاد بگیریم.

در اینجا نمایش مبنی بر نحوه‌ی جستجوی این عبارت در سالیان گذشته آورده شده و مواردی کلیدی در مورد کلمه ذکر شده که می‌توانند ایده‌هایی را در مورد دلایل اوج‌ها و فرودهای مربوطه بیان کنند .مشاهده می‌شود که در طول این سال‌ها گرایش فزاینده‌ای به این عبارت مشاهده شده است. بیایید دقیق‌تر شده و صرفاً کشور آمریکا در 12 ماه اخیر را انتخاب کنیم و آن را با کلیدواژه‌ی مفرد یعنی «قاب آیفون» مقایسه کنیم. در اینجا می‌توانیم ببینیم که تقاضا از کجا افزایش یافت می‌بینیم که افراد بیشتری از عبارت مفرد نسبت به جمع (قاب‌های آیفون) استفاده می‌کنند.

با اسکرول به پایین می‌توانیم میزان اقبال به کلمات را با استفاده از نقشه‌ی حرارتی ببینیم. حتی می‌توانیم در بخش جستجوها و در بالا ایده‌های بیشتری در مورد کلیدواژه‌ها بیابیم. قرار دادن تعدادی از این موارد در کیورد پلنر گوگل می‌تواند تکرارهای جدیدی را برای جستجوها آغاز کند.

استفاده از ابزارهایی نظیر کیورد پلنر گوگل و گوگل ترندز باعث می‌شود کلمات کلیدی جدیدی را کشف کنیم و موارد جستجو شده توسط مردم در موتورهای جستجو را درک کنیم. این مکاشفه و جمع‌آوری داده به عنوان ستون فقرات فرایند برنامه‌ریزی کلمات کلیدی محسوب شده و می‌تواند بینش خوبی را در زمینه‌ی انتخاب کلیدواژه به وجود بیاورد و می‌توانیم آن را به عنوان بخشی از استراتژی سئوی خودمان در نظر بگیریم.

در دوره آموزش ویدئویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.